Najpiękniejsze: Chrystus przed Piłatem

W tym cyklu prezentujemy Wam najpiękniejsze obrazy z kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu.

Chrystus przed Piłatem, Defendente Ferrari (1500–1535), I dekada XVI w., tempera na desce, wymiary: 20,3 x 41,8 cm, nr inw. 7968, z kolekcji Lanckorońskich


Defendente Ferrari działał w Piemoncie i był związany z Giovannim Martinem Spanzottim. Tworzył głównie obrazy ołtarzowe, ale zajmował się również kopiowaniem obrazów Rafaela. W wawelskiej scenie sądu Piłata nad Chrystusem można wyróżnić trzy grupy postaci. Pośrodku, okryty szkarłatnym płaszczem, znajduje się Jezus, po jego lewej stronie można dostrzec Piłata umywającego ręce, po prawej zaś znajduje się tłum domagający się ukrzyżowania. Układ ten nie jest przypadkowy stanowi bowiem powtórzenie kompozycji jednej ze scen z predelli z ołtarza śś. Ursyna, Kryspina i Kryspiniana z katedry w Turynie. Należy zwrócić uwagę, że obraz z kolekcji Zamku Królewskiego na Wawelu odbiega od pierwowzoru w szczegółach, a także większej liczbie postaci.